Woonlastenmonitor NHG – zorgen life-events

Op 17 november 2025 verscheen de vierde editie van de NHG-Woonlastenmonitor. 
Sinds mei 2024 publiceert NHG periodiek (tot nu toe elk half jaar) een overzicht van de ervaringen van Nederlanders met hun woonlasten en eventuele zorgen.

In de laatste editie zijn opnieuw interessante inzichten te lezen.

 

Hoofdlijnen Woonlastenmonitor

De opzet van de NHG-Woonlastenmonitor is grotendeels gelijk aan die van de vorige edities. De onderwerpen en belangrijkste uitkomsten van de gelijkgebleven onderwerpen, zijn: 

  1. Inkomsten en uitgaven
    35% van de woningeigenaren heeft net genoeg, of zelfs niet genoeg inkomen om alle vaste lasten te betalen. Dat is ongeveer hetzelfde percentage als een half jaar geleden. 
    In 7% van de gevallen, is er te weinig inkomen (1%-punt meer dan een half jaar geleden). De meesten binnen deze groep passen hun uitgaven aan. Ook zoekt iets meer dan de helft (53,8%) professionele hulp voor dit probleem. 
  2. Betalingsproblemen
    19% van de woningeigenaren ervaart enige of veel moeite met het betalen van de maandlasten (1,5%-punt minder dan vorig jaar). En 3% ervaart zelfs grote problemen (vorig jaar: 3,5%). 
    In totaal heeft 7% ooit een betalingsachterstand gehad. Dat was een half jaar geleden nog 6% en die stijging is opvallend (en significant). 
  3. Financiële buffers
    De groep mensen die geen buffer heeft van één maandinkomen, is iets toegenomen. 17,4% kan het geld niet bij elkaar krijgen, of alleen door iets te verkopen. Dat was de vorige keer nog 15,6%. 
    Het aantal mensen dat zich bewust is van het risico van een stijgende woonlast bij een rentewijziging, is gestegen. Een groter deel maakt zich daarover ook zorgen (25,5% tegenover 22,7%). 
  4. Financiële zorgen
    Het aandeel mensen dat financiële stress ervaart, is ongewijzigd gebleven op 21%. Deze rubriek is uitgebreid en die uitbreiding verdient extra aandacht. 
  5. Achterstanden
    Sinds januari 2015 is de hoogte van achterstanden telkens gedaald. Als er een achterstand was, was dat in 2015 nog gemiddeld bijna 8 maanden. In augustus 2025 was dat iets minder dan 5 maanden. 
    Toch is de gemiddelde achterstand in het laatste jaar wel iets opgelopen (van 4,5 naar 4,9 maanden).

 

Uitbreiding Woonlastenmonitor – zorgen life-events

De NHG-Woonlastenmonitor heeft een heel nieuwe rubriek en een rubriek die is uitgebreid. De nieuwe rubriek heet ‘Trends in online zoekgedrag’.

Hierin wordt naar trends gezocht in zoektermen op internet als “hypotheek niet kunnen betalen” of “hypotheekachterstand”. Er is teruggekeken tot oktober 2021, dus over 4 jaar. Er is in die periode geen harde trend te zien, behalve dat er op momenten van maatschappelijke onzekerheid (energieprijzen, hypotheekrentes) wel wat pieken te zien zijn.

De tweede uitbreiding van de Woonlastenmonitor, valt binnen de categorie “Financiële zorgen”. Er is dit keer uitvergroot hoe groot de zorgen zijn over life-events.

Uit het onderzoek blijkt, dat:

  • 56% zich zorgen maakt over de financiële situatie bij werkloosheid;
  • 59% zich zorgen maakt over de financiële situatie bij ziekte of arbeidsongeschiktheid;
  • 41% zich zorgen maakt over de financiële situatie bij relatiebeëindiging.

 Over relatiebeëindiging is nog verder doorgevraagd.

Bijna 1/3e zegt de gevolgen van een relatiebreuk precies te kennen. Iets minder dan 40% zegt enig beeld te hebben bij de gevolgen en 14% heeft geen idee. Op de resterende 15% is deze vraag niet van toepassing (bijvoorbeeld omdat ze geen relatie hebben). Dit staat in contrast met het belang dat mensen hechten aan inzicht in de gevolgen van relatiebeëindiging. 62% geeft aan het belangrijk tot zeer belangrijk te vinden om te weten wat de financiële gevolgen van een relatiebreuk inhouden.

 

Waarover maakt men zich dan zorgen bij relatiebeëindiging?

Vooral over het vinden van nieuwe woonruimte. Daarover maakt 74% zich (in meer of mindere mate) zorgen. Slechts 17% denkt dat dit niet of helemaal niet moeilijk is. De regionale verschillen zijn wel erg groot in deze zorg (afhankelijk van de beschikbaarheid van woonruimtes).

Opvallend is dat slechts 40% zich enige of veel zorgen maken over de woonlasten na relatiebeëindiging. 31% maakt zich zelfs helemaal geen zorgen.

 

Zorg relatiebreuk sluit aan bij onderzoek Wijzer in Geldzaken

Wijzer in Geldzaken publiceerde in november 2025 toevallig ook een rapport over relatiebreuk. Dat rapport ging overigens specifiek over pensioenverdeling bij echtscheiding. Maar liefst 41% van de ex-partners zien af van het verdelen van pensioenrechten. Meestal om ‘er van af te zijn’. Het onderzoek toonde bovendien aan dat 75% van de ongehuwde stellen en 65% van de gehuwde stellen de regels over pensioenverdeling niet kent.

Het onderzoek biedt mooie inzichten over de impact van de financieel adviseur bij het bespreken van dit onderwerp. De manier waarop je hierover met klanten praat, heeft grote invloed op hoe de klant het ervaart. Lees hoofdstuk 5 (Rol van de professional) van het rapport maar eens door.

 

Voor jou als adviseur

Het is goed om je bewust te zijn van wat er leeft onder huiseigenaren in Nederland. Het zijn immers jouw klanten. En zeker de SEH Erkend Financieel Adviseur, heeft zoveel kennis, dat daardoor enige beroepsdeformatie kan zijn ontstaan.

Het feit dat meer dan 1 op de 3 huiseigenaren net genoeg (of net niet genoeg) inkomen heeft om alle maandelijkse lasten te betalen, is zorgelijk. Het percentage is niet nieuw, maar juist SEH pleit er al langer voor om naar de èchte inkomsten en uitgaven te kijken. En niet alleen te kijken of een lening haalbaar is. Je ziet het belang daarvan terug in deze cijfers.

Ook de nieuwe inzichten over de financiële gevolgen bij een relatiebreuk, geven een heldere opgave. Eentje die de AFM al langer meldt. Die is: geef klanten in een relatie bij het aangaan van een hypotheek ook echt inzicht in de gevolgen van een relatiebreuk. Veel mensen vinden dit belangrijk, terwijl een minderheid zegt te weten wat die gevolgen precies zijn. Eigenlijk is het percentage van 40% dat zich zorgen maakt over de financiële gevolgen bij relatiebreuk volgens ons aan de lage kant. Dat wil zeggen: we geloven de meting wel, maar denken dat het percentage stijgt, als mensen meer kennis van zaken hebben.

En daar ben jij dan voor: de SEH Erkend Financieel Adviseur kan die gevolgen begrijpelijk uitleggen.